Xander de Buisonjé opent Het Nationaal Schoolontbijt in Madurodam

05-11-2014

Vanochtend startte in Madurodam de 12e editie van Het Nationaal Schoolontbijt: het educatieve ontbijtevenement waarbij deze week een half miljoen kinderen op zo’n 2.500 basisscholen samen ontbijten. Dit jaar krijgen ze een gezond ontbijtpakket met vers brood, beleg en fruit. In Madurodam lieten Haagse scholieren en tafels vol bijzondere beroepen zien dat heel Nederland ontbijt. Onder leiding van Xander de Buisonjé speelden ze een ontbijtquiz en plaatsten ze een miniatuurtje van een ontbijtende familie in het park. Xander de Buisonjé is ambassadeur van Make-A-Wish Nederland, dit jaar het goede doel van Het Nationaal Schoolontbijt. Tijdens het ontbijt maakte de organisatie ook de resultaten bekend van een ontbijtonderzoek onder basisschoolleerlingen.

Brandweerlieden, sporters, politieagenten, piloten en stewardessen, showballetdanseressen, artsen en verplegers, hotelschoolstudenten en bakkers en kinderen openden in Madurodam samen de week van Het Nationaal Schoolontbijt. Dat ontbijt bestaat dit jaar uitsluitend uit voorkeurs- en middenwegproducten, zoals het Voedingscentrum die onderscheidt: tarwebolletjes, krentenbollen, volkorenbrood, halvarine, fruitstroop, halvajam, smeerkaas (minder zou/minder vet), 30+ kaas, halfvolle melk en appels. Voor kinderen met een glutenintolerantie zitten er glutenvrije crackers in het pakket. Naast het Voedingscentrum steunen ook Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG), de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nederlandse Coeliakie Vereniging het Nationaal Schoolontbijt. Deze partijen ontwikkelden nieuw lesmateriaal voor alle scholen en tekenden een convenant met de missie om het ontbijtgedrag van basisscholieren te verbeteren.

Gezond ontbijtgedrag is aan te leren
Tijdens het ontbijt maakte de organisatie ook de resultaten bekend van een ontbijtonderzoek* dat Wageningen UR vorig jaar tijdens Het Nationaal Schoolontbijt deed onder 1.113 kinderen op 12 basisscholen. Daarbij konden kinderen kiezen uit witte broodjes en volkorenbroodjes met een normale en een grappige vorm, zoals een vis, een hartje en een handje. Als de volkorenbroodjes een grappige vorm hadden, aten de kinderen er bijna 2 keer zo veel van. Zeker als de witte broodjes een normale vorm hadden. Opvallende volkorenbroodjes werden door de kinderen ook als lekkerder beoordeeld dan die met een gebruikelijke vorm. Dit resultaat bewijst dat ontbijtgedrag van kinderen positief te sturen is. Dat is voor Het Nationaal Schoolontbijt de reden om dit jaar een nog beter voorbeeld te geven met een gezond ontbijt.

Ontbijten voor een goed doel
Elk jaar steunt Het Nationaal Schoolontbijt een goed doel dat kinderen helpt. Dit jaar is dat Make-A-Wish Nederland, de stichting die al 25 jaar de liefste wens vervult van kinderen met een levensbedreigende ziekte. Met symbolische bijdragen voor hun ontbijtjes maken de deelnemende scholen en zo’n 225 gemeenten, waar burgemeesters met een schoolklas ontbijten op het stadhuis, een donatie mogelijk aan dit goede doel. Het bedrag van die donatie maakt Het Nationaal Schoolontbijt op vrijdag bekend. Bovendien deed ook Madurodam vanochtend een donatie van € 5.000 aan de stichting. Madurodam, in 1952 opgericht als fondsenwerver en promotieplatform voor het goede doel, is goed voor kinderen. Jaarlijks schenkt Madurodam haar opbrengst aan in Nederland actieve goede kinderdoelen die zich richten op de thema’s ‘leuk leren’, ‘beter buitenspelen’ en ‘feest voor iedereen’.

Bakkers en supermarkten uit de buurt
Tijdens de ontbijtweek zorgen ambachtelijke bakkers en de supermarktketens Albert Heijn, Coop, Hoogvliet, PLUS en Poiesz ervoor dat de ruim 2.500 scholen in het hele land op tijd hun ontbijtpakketten krijgen. Daarin vinden de kinderen naast een gezond ontbijt ook vrolijke placemats en folders met ontbijttips voor hun ouders. Albert Heijn is dit jaar nieuw als partner van NSO toegetreden met de intentie om het educatieve ontbijtevenement groter, gezonder en gevarieerder te maken. Dit past binnen de ambitie van Albert Heijn om kinderen gezonder te laten eten. Het Nationaal Schoolontbijt is een initiatief van brood.net, voorheen Voorlichtingsbureau Brood.

*http://www.biomedcentral.com/1471-2458/14/906

Klik hier om de foto's in hoge resolutie te downloaden

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met Marc Hinfelaar: 06 55 74 65 23 / pers@schoolontbijt.nl