Kinderen en Kamerleden ontbijten midden op Binnenhof

06-11-2013

Den Haag, 6 november 2013 – Vanochtend ontbeten twee Haagse basisschoolklassen met zo’n 25 Kamerleden en staatssecretaris Martin van Rijn midden op het Binnenhof. In het gebouw van de Ridderzaal namen de kinderen en leden van de Eerste en Tweede Kamer samen plaats aan lange ontbijttafels, die in de Rolzaal stonden opgesteld. De staatssecretaris van VWS en voedingshoogleraar prof. dr. Fred Brouns onderstreepten het belang van ontbijten, waarna de directeur van War Child, dit jaar naast Bake for Life het goede doel van Het Nationaal Schoolontbijt, de cheque met een donatie van € 75.000 in ontvangst nam. Tijdens het ontbijt hielp parlementair verslaggever Frits Wester de Haagse scholieren om de Kamerleden het hemd van het lijf te vragen over hun ontbijtgedrag. Het Binnenhofontbijt vond plaats in het kader van Het Nationaal Schoolontbijt, dat zijn 11e editie viert. In deze week ontbijten zo’n 400.000 kinderen samen op 2.000 basisscholen. Zo laten ze zien dat ontbijten de beste start van de dag is.

De kinderen uit groep 8 van de Christelijke Montessorischool en Montessorischool Valkenbos hadden tal van brandende ontbijtvragen voorbereid. Op de laatste school deden ze dat samen met hun juf Tingue Klapwijk, die onlangs is verkozen tot Leraar van het Jaar.

"Ontbijt is belangrijkste maaltijd van de dag"
Max en Kika vroegen Partij van de Arbeid- parlementariër Marit Maij of zij wel eens in haar pyjama ontbijt. "Jazeker," antwoordde ze. "Elk weekend zelfs. Maar ik heb ook een hele mooie!" Ingrid de Caluwé, parlementslid van de VVD, kreeg van Dagmar de vraag wat haar grootste ontbijtblooper is. Haar antwoord: "Ik heb de dag na een verjaardag eens ontbeten met twee grote stukken slagroomtaart die over waren. Dat viel natuurlijk niet goed. Natuurlijk ontbijt ik normaal gesproken heel goed." Zowel staatssecretaris Van Rijn als Brouns, voedingshoogleraar aan de universiteit van Maastricht, benadrukten het belang van een goed ontbijt. Van Rijn: "Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Ook al is het 's ochtends spitsuur, neem er gewoon de tijd voor." Brouns gaf aan dat nog steeds veel kinderen niet altijd ontbijten en onderstreepte hoe ongezond dat is: "Niet ontbijten draagt bij aan overgewicht en slechte leerprestaties: een ontbijt is echt belangrijk."

Donatie aan War Child
Uit handen van twee scholieren nam Bernard Uyttendaele, Directeur van War Child, dankbaar de donatie van € 75.000 in ontvangst. Uyttendaele gaf aan dit geld goed te kunnen gebruiken voor projecten in Sri Lanka, waar War Child oorlogskinderen helpt hun normale leven weer op te pakken. War Child is dit jaar naast Bake for Life het goede doel van Het Nationaal Schoolontbijt. Bake for Life, de organisatie die bakkerijen bouwt in Afrika om kansarmen daar een beter bestaan te geven, ontving gisteren al een donatie van € 20.000. De scholen die deelnemen aan Het Nationaal Schoolontbijt dragen symbolisch € 0,25 per ontbijtje af en steunen daarmee de goede doelen, waar de kinderen via lespakketten meer over leren.

Lespakketten en ontbijtpakketten
Het Nationaal Schoolontbijt is naast een leuk ontbijtfeest ook leerzaam: met speciaal lesmateriaal ontdekken de kinderen dat ontbijten energie geeft, belangrijke voedingsstoffen levert, zorgt voor een goede stoelgang, helpt een gezond gewicht te houden en vooral heel gezellig is. Om die reden heeft Het Nationaal Schoolontbijt de steun van het Voedingscentrum en de Maag Lever Darm Stichting. Het Voedingscentrum heeft ook de samenstelling van het ontbijtpakket goedgekeurd, omdat het bestaat uit een goede balans tussen voorkeurs-, middenweg- en uitzonderingsproducten: bruin- en volkorenbrood, mueslibollen en krentenbollen, halvarine, smeerkaas, Fair Trade jam, 30+ kaas, chocoladehagel, fruitstroop, verse halfvolle melk en sinaasappelsap. De organisatie is in handen van Voorlichtingsbureau Brood.

Hoge resolutie foto's:

Foto 1:
Staatssecretaris Martin van Rijn laat in de Rolzaal, midden op het Binnenhof, kinderen en  Wester Kamerleden aftellen voor de start van het Binnenhofontbijt. Daarbij nam ook War Child de donatie van Het Nationaal Schoolontbijt in ontvangst. Frits Wester hielp de kinderen hun brandende ontbijtvragen te stellen aan leden van de Eerste en Tweede Kamer. Foto: Frits Wester (links), Martin van Rijn (rechts)

Foto 2:
Agnes Wolbert, Tweede Kamerlid van de PvdA, aan de ontbijttafel met Haagse schoolkinderen tijdens het Binnenhofontbijt in de Rolzaal in de week van Het Nationaal Schoolontbijt, waarbij op zo'n 2.000 scholen 400.000 kinderen samen ontbijten.

Foto 3:
Kinderen en Kamerleden sluiten met een ‘breakwave' samen het Binnenhofontbijt af, waarbij staatssecretaris Martin van Rijn het belang van ontbijten onderstreepte. Dit in het kader van Het Nationaal Schoolontbijt, waarbij op zo'n 2.000 scholen 400.000 kinderen samen ontbijten.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met:
Team Nationaal Schoolontbijt
Marc Hinfelaar: 06 55 74 65 23