Kinderen en Kamerleden ontbijten in Tweede Kamer

31-10-2012

Wageningen, 31 oktober 2012

Vanochtend ontbeten twee basisschoolklassen met zon 25 Kamerleden midden in de Statenpassage van de Tweede Kamer. De nieuwe Kamervoorzitter, mevrouw Van Miltenburg, heette de kinderen en leden van de Eerste en Tweede Kamer welkom bij dit Binnenhofontbijt. Daarna hielp parlementair verslaggever Frits Wester de Haagse scholieren om de Kamerleden het hemd van het lijf te vragen over hun ontbijtgedrag. Het Binnenhofontbijt vond plaats in het kader Het Nationaal Schoolontbijt, dat zijn 10e editie viert. In deze week ontbijten ruim 500.000 kinderen samen op 2.500 basisscholen. Zo laten ze zien dat ontbijten de beste start van de dag is.

De kinderen uit groep 7 en 8 van Haagse Dr. Karresschool hadden voor het Binnenhofontbijt tal van brandende ontbijtvragen voorbereid. Ze vroegen zich bijvoorbeeld af wat Kamerleden dragen bij hun ontbijt, of ze wel eens ruzie maken aan de ontbijttafel, met wie ze graag eens zouden ontbijten en of ze na het ontbijt wel zin hebben om aan het werk te gaan. Met de hulp van Frits Wester kregen ze op al hun vragen antwoord.

"Wij ontbijten via Skype"
Kamerlid Pieter Omzigt (CDA) antwoordde op de vraag van Sevas of hij wel eens in bed ontbijt: "Nou, dat doen we thuis alleen op verjaardagen. Met vier kinderen wordt het anders zo'n chaos in bed." Princesse vroeg senator Joris Bakker (D66) waar hij het liefst ontbijt. "Thuis", zei hij. "En daar neem ik ruim de tijd voor, want de Eerste Kamer komt pas om 11 uur bijeen." Kamerlid Karin Straus (VVD) kreeg van Quincy de vraag of zij met haar kinderen ontbijt. Haar antwoord was: "Ja, maar wij ontbijten 2.0. Via Skype. Want doordeweeks ben ik in Den Haag en zijn mijn kinderen in Limburg. Zo kunnen we online toch samen ontbijten!"

Het Nieuwe Eten
Na het vragenvuur bedankten de kinderen de Kamerleden met een luidkeels gezongen ontbijtlied, dat ze speciaal voor het Binnenhofontbijt hadden geschreven. Bij het ontbijt sprak ook Felix Cohen, directeur van Het Voedingscentrum, de kinderen en Kamerleden toe. Hij onderstreepte het belang van een goed ontbijt en legde uit dat het Voedingscentrum daarom graag Het Nationaal Schoolontbijt toejuicht. Daarbij legde Cohen ook de relatie met Het Nieuwe Eten; een campagne van het Voedingscentrum om mensen te bewegen met kleine stapjes hun eetpatroon te verbeteren. Als voorbeeld noemde hij het vervangen van sneetjes wit- of bruinbrood door volkorenbrood.

Lespakketten en ontbijtpakketten
In de week van Het Nationaal Schoolontbijt leren de basisschoolkinderen met lespakketten dat ontbijten energie geeft, belangrijke voedingsstoffen levert, zorgt voor een goede stoelgang, helpt een gezond gewicht te houden en vooral heel gezellig is. Dit lesmateriaal is ook beschikbaar voor de scholen die niet deelnemen. Naast de leerkrachten informeert Het Nationaal Schoolontbijt ook de ouders over het nut van ontbijten. In de ontbijtweek zorgen bakkers en supermarkten uit de buurt van de 2.500 scholen voor het verse bruine en volkorenbrood, krentenbollen en mueslibollen. Het Nationaal Schoolontbijt bestaat verder uit halvarine, smeerkaas, fruitstroop, chocoladehagel, fruitpasta en verse, halfvolle melk. De organisatie is in handen van Voorlichtingsbureau Brood en het initiatief heeft de steun van het Voedingscentrum en de Maag Lever Darm Stichting.

---------

Foto 1
Foto 2

Voor rechtenvrij beeldmateriaal kunt u terecht op www.schoolontbijt.nl, onder ‘pers'