Kinderen, staatssecretaris en Kamerleden aan het ontbijt

05-11-2014

Vanochtend ontbeten twee Haagse basisschoolklassen met zo’n 25 Kamerleden en staatssecretaris Martin van Rijn in een replica van de parlementszaal. Die plenaire zaal is nagebouwd in ProDemos, het educatiecentrum recht tegenover het Binnenhof. Onder leiding van de voorzitter van de Eerste Kamer, Ankie Broekers-Krol, vroegen de kinderen vanachter de interruptiemicrofoon de politici het hemd van het lijf. Parlementair verslaggever Frits Wester hielp de Haagse scholieren daarbij. Het Binnenhofontbijt vond plaats in het kader van Het Nationaal Schoolontbijt, dat zijn 12e editie viert. In deze week ontbijten ruim 500.000 kinderen samen op zo’n 2.500 basisscholen en met hun burgemeester op 225 gemeentehuizen.

De kinderen uit groep 8 van OBS De Springbok uit de Haagse wijk Transvaal hadden tal van brandende ontbijtvragen voorbereid. De kinderen vroegen zich bijvoorbeeld af wat Kamerleden uitdelen als ze jarig zijn, of ze soms hun ontbijt overslaan en of ze boterhammen meenemen naar hun werk. Via de Kamervoorzitter kregen ze met de hulp van Frits Wester het antwoord op al hun vragen.

Hulpvoorzitter

In de nagebouwde plenaire zaal van ProDemos namen de kinderen en Kamerleden plaats in de kamerzetels, staatssecretaris Martin van Rijn in een ‘Vak K’ en voorzitter Ankie Broekers-Knol aan de voorzitterstafel. Zij had steun aan een hulpvoorzitter: de 12-jarige Sibel van basisschool de Springbok. Aan de interruptiemicrofoon stelden de kinderen hun vragen. Voor het antwoord op de vraag waarom er geen hagelslag op tafel staat, wilde staatssecretaris Van Rijn eerst overleggen met basisscholier Zaïd naast hem. Na overleg: “Met af en toe hagelslag is niets mis, maar bij Het Nationaal Schoolontbijt draait het om het beste ontbijtvoorbeeld voor kinderen. Daarom is er gekozen voor dit lekkere en gezonde ontbijt.”

Aangenomen wet

Diederik Samsom kreeg van Serkan de vraag of hij als fractieleider zijn collega’s aanzet om gezond te leven. Samson: “Ik kan collega’s en fractiemedewerkers niets opleggen, maar bijvoorbeeld door het aanbieden van sport doen we er wel wat aan.” Tweede Kamerlid Pia Dijkstra: “We weten veel meer over gezondheid dan vroeger. Het is goed dat ouders en kinderen samen nadenken over wat gezond leven voor hen betekent.” Na het vragenuurtje bracht de Kamervoorzitter ook nog symbolisch een wet ter stemming: ‘Alle minsters moeten zelf goed en gezond ontbijten, zodat ze met meer energie betere besluiten kunnen nemen’. Een overgrote meerderheid van kinderen en Kamerleden liet door handopsteken zien dat zij het daar helemaal mee eens zijn.

Lesmateriaal en convenant

Het Nationaal Schoolontbijt is naast een leuk ontbijtfeest ook leerzaam: met speciaal lesmateriaal ontdekken de kinderen dat ontbijten energie geeft, belangrijke voedingsstoffen levert, zorgt voor een goede stoelgang, helpt een gezond gewicht te houden en vooral heel gezellig is. Om die reden heeft Het Nationaal Schoolontbijt de steun van het Voedingscentrum, Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG), de Hartstichting, de Maag Lever Darm Stichting en de Nederlandse Coeliakie Vereniging. Deze partijen ontwikkelden ook het lesmateriaal en tekenden een convenant dat de missie van Het Nationaal ondersteunt om het ontbijtgedrag van basisscholieren te verbeteren.

Klik op de tekst om de rechtenvrije foto's te downloaden

1 Parlementair verslaggever Frits Wester helpt basisscholieren bij hun vragen aan leden van de Eerste en Tweede Kamer en staatssecretaris Van Rijn bij het Binnenhofontbijt in het kader van Het Nationaal Schoolontbijt.

2 Tweede Kamerleden Diederik Samsom (links) en Lutz Jacobi (midden) met leerlingen van OBS De Springbok bij het Binnenhofontbijt in ProDemos in het kader van Het Nationaal Schoolontbijt.

3 Staatssecretaris Martin van Rijn naast Zaïd, leerling van de Haagse basisschool De Springbok, bij het Binnenhofontbijt in ProDemos in het kader van Het Nationaal Schoolontbijt.

4 Diederik Samsom te midden van Kamerleden en basisscholieren bij het Binnenhofontbijt in ProDemos in het kader van Het Nationaal Schoolontbijt.

Voor aanvullende informatie kunt u contact opnemen met Marc Hinfelaar: 06 55 74 65 23  / pers@schoolontbijt.nl